VÄDERNYHETER

Vasaloppsvädret 2025

Lasse Rydqvist, Meteorolog på Klart
PUBLICERAD 26 FEBRUARI 2025

Efter kylan har det den senaste tiden varit temperaturer väl över det normala för årstiden i hela landet. Det har också tärt en del på snötäcket. Detta påminner om läget i fjol, med skillnaden att det nu är betydligt mindre snö än då.

Plusgrader i kombination med att regnområden har passerat, är det nu kanske inte de mest optimala förutsättningarna ute i spåren. Men det finns kyla i prognosen senare i veckan.

Snödjup på morgonen den 23 februari 2024 (vänster) samt 23 februari 2025 (höger). Största skillnaden i snödjup är under första halvan av sträckan. Källa: SMHI

Stafettvasan och Nattvasan

Från fredagen väntas flera minusgrader i området nattetid och under morgnarna. Snöläget är därför relativt stabilt när Stafettvasan går av stapeln samt under Nattvasan.

Däremot är underlaget i sig en osäkerhet och det kan bli svårt att avgöra exakt hur man ska tänka för att få till den perfekta vallningen, särskilt med tanke på den senare delen av loppet under Stafettvasan då temperaturen hinner stiga upp till plussidan mitt på dagen.

Minusgrader under nätter och mornar ger spåren en annan karaktär jämfört med ordentligt milt väder. Foto: Jonatan Roos

Vasaloppet - flera plusgrader

Det ser ut som att starten blir undantaget då det väntas vara mellan 2-6 minusgrader, lite beroende på starttid. Ju tidigare man startar desto längre tid/sträcka kan man förvänta sig att luften temperatur ligger på minussidan. Det kan även förekomma lättare snöfall, men rätt vindsvaga förhållanden.

Senare under förmiddagen väntas temperaturen stiga upp till plussidan och därefter till flera plusgrader (mellan 2 och 5) fram mot mitt på dagen, då eliten hunnit till Mora och många halvvägs.

Det blir den största utmaningen

Det är nog framför allt temperaturskillnaden som kan bli en utmaning i spåren, särskilt där det förekommer mer vattenfyllda områden. Samtidigt ser det ut att vara relativt vindsvagt och mycket moln, vilket kan vara en fördel då solinstrålningen inte ger ökad snösmältning.

Att temperaturen går från flera minusgrader till istället flera plusgrader senare i loppet kan göra det svårt att avgöra hur man ska valla. Vallning som fungerar i plusgrader, fungerar sämre i minusgrader och vice versa.

Ett tips är att hålla sig uppdaterad på den senaste prognosen timme för timme för en bättre avvägning hur länge man förväntas åka i plusgrader.